Sejarah Melaka

1908 > alfonso de la boorg meyampaikan hasratnya kepada raja portugis untuk

meluaskan pegaruhnya ke asia tenggara ( melaka pusat perdangan asia tenggara

kitika itu) dan juga laluan penting perdagagan timur barat raja

portugis bersetuju untuk menyediakan kemudahan bala tentera (158 biji

kapal, 15300 ( anngaran) bala tentera

1909> Portugis menhantar perisik ke melaka untuk megetahui keadaan kekuatan

pertahanan disana

Oct 1910> alfonso berjaya menawan melaka setelah berhempas pulas melawan 5

pahlawan melayu terhandal ( hang tuah, hang lekir, hang lekiu,hang jebat dan

hang kasturi) ini adalah mimpi ngeri bagi pihak alfonso, untuk menawan

melaka serta berlawan dengan 5 Hang bersaudara, mereka perlu mendapat askar

tambahan setelah 15k askarnya terkorban dalam pertempuran selama 6 hari itu

dengan 5 Hang bersudara..akhirnya dapat juga menawan melaka setelah hampir

kecewa dan putus asa…

1912> setahun 12 bulan kemudian alfonso ingin meluaskan kekuasaannya ke

kedah dan p.pinang, yang kitika itu adalah pusat pegeluaran tebu untuk gula

rantau ini,…

feb 1912 > alfonso menghantar perisik ke kedah dan pulau pinang untuk

mengetahui kekuatan bala tentera di sana ( Kedah dan p.pinag) mengikut

sejarah, perisiknya telah ke kedai kopi sekitar kedah dan pulau pinang untuk

mendapat segala maklumat yang diperlukan…

Semiggu selepas FEB 1912> Perisik balik ke melaka untuk memberitakan hasil

risikan kepada Alfonso

Dibawah adalah perbualan percakapan antara perisik dengan al fonso yang

selama ini cuba disembunyikan dalam buku sejarah

Perisik 1.2.3> selamat pagi tuan ( sabil bertabik)

al fonso > selamat pagi

Perisik 1 > Begini lah tuan, lupakan saja niat tuan untuk menawan kedah dan

pulau pinang

al fonso > Kenapa kuat sangat kah mereka itu..? ( dengan nada marah dan

bongkak)

Perisik 2 > Untuk menawan melaka yang mempunyai 5 pahlawan terhandal Hang

tuah, hang jebat, hang kasturi, hang likir dan hang lekiu pun kita kehilagan

hampir 15k bala tentera, inikan pula kita nak menawan kedah dan perlis yang

mempunyai beribu ribu hang..

Perisik 3 > Betoi tu tuan…antaranya hang sihat, hang buat apa, hang apa

khabar, hang lagu man,hang pi mana, hang nak p mana, hang singgah dulu

,bapak hang,mak hang, adik hang, tok hang macam macam lagi hang ada kat

sana …..

Mendengar hasil risikan itu alfonso pun tak jadi nak pi serang kedah dan

pulau pinang disebabkan pengalamannya sebelum ini bersama 5 pahlawan melayu

melaka amat ngeri……ini kan pula nak berhadapan beribu ribu hang kat

kedah dan pulau pinang

One comment on “Sejarah Melaka

  1. NEELAAM says:

    SAYA PERLUKAN SEJARAH MELAKA SECARA RINGKAS UNTUK TUJUAN PEMBENTANGAN PADA 29.2.07

    THANK YOU

    REGARDS
    NEELAAM

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s