Karam singh walia peribahasa


1. Kemana tumpahnya kuah kalau tidak ke bawah
2. Tak lapuk dek hujan, tak lekang macam rambutan
3. Tiada rotan, pelempang berguna juga
4. Biar lambat asalkan tak cepat
5. Biar putih tulang, jangan kuning gigi
6. Di mana ada gula di situ adalah gula-gula
7. Kalah jadi abu, menang jadi arang, seri jadi abu bakar
8. Carik-carik bulu ayam, lama-lama jadi shuttlecock
9. Secupak takkan jadi 18 cupak
10. Gajah mati meninggalkan gading, udang harimau mati
meninggalkankulit, manusia mati meninggal dunia
11. Sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula makanan di
dalam mulut.
12. Harapkan pagar, pagar tidak boleh diharap
13. Alang-alang mandi biar guna sabun
14. Berapa berat mata memandang, berat lagi seguni beras
15. Cubit paha kanan, paha kiri tak rasa apa-apa pun
16. Diam-diam ubi berisi, diam-diam orang… bisu
17. Hidup segan mati di tanam
18. Ikut hati mati, ikut rasa merasa
19. Lembu punya susu cap teko dapat nama
20. Sehari selambar benang lama-lama benang habis
21. Jika kail panjang sejengkal, beli le yang panjang sikit kalau
nak ngail di laut. (beli la pukat tunda lagi baik)
22. Hendak seribu daya, tak hendak tak apa
23. Membujur lalu melintang pukang
24. Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri,
lebih baik hari tak hujan
25. Sebab pulut santan binasa, sebab mulut habis pulut
26. Kecil-kecil cili padi, kecil lagi biji cili
27. Kalau sudi katakan sudi, kalau tak sudi boleh blah!! muhaha~~~

8 comments on “Karam singh walia peribahasa

  1. psittacula says:

    pandai la ko buat citer…penat karam singh walia tu kaji pasal perumpamaan, bidalan…..

  2. suji says:

    Boleh tahan peribahasa ko ni, boleh dapat A dalam kelas buat lawak. hehehehe

  3. nisya says:

    sesuka ati je ko wat peribahase ni kan? papepun gua terhibur… gua salute lue r..

  4. taufiq says:

    peribahasa nie… kalau aku guna dlam karangan spm mampus pemeriksa gelak terguling…
    boleh dapat A plak tue

  5. bOtAkQuN says:

    Apalah ko ni, nak buat lawak pun jgnlah guna nama org sesuka hati. Nanti KSWalia kecik hatikang sbb ko ni pandai-pandai ubah apa yg. dia ckp… sorry ye klu terkecik hati…

  6. nik nadia says:

    ok la tok wat g gelak..jgn guna dalam exam..gelap masa depan,,.

  7. […] 1. Kemana tumpahnya kuah kalau tidak ke bawah 2. Tak lapuk dek hujan, tak lekang macam rambutan 3. Tiada rotan, pelempang berguna juga 4. Biar lambat asalkan tak cepat 5. Biar putih tulang, jangan kuning gigi 6. Di mana ada gula di situ adalah gula-gula 7. Kalah jadi abu, menang jadi arang, seri jadi abu bakar 8. Carik-carik bulu ayam, lama-lama jadi shuttlecock 9. Secupak takkan jadi 18 cupak 10. Gajah mati meninggalkan gading, udang harimau mat … Read More […]

  8. heartbreaker says:

    mcm sengal..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s