24 perkara JANGAN dilakukan

Sesungguhnya di dalam hidup kita dikelilingi oleh perkara-perkara yg. menyeronokkan. Tetapi itulah sesungguhnya yg. mendatangkan keburukan kepada kita. Di bawah ini terdapat 24 perkara – perkara yg. jangan dilakukan yg. seharusnya kita ambil iktibar supaya kita dapat memuhasabah diri sendiri. : 1. Jangan sengaja lewatkan solat. Perbuatan ini tidak disukai oleh ALLAH s.w.t. 2. Jangan masuk ke bilik air tanpa memakai alas kaki (selipar). Dikhuatiri terbawa keluar najis dan mengotori seluruh rumah kita. 3. Jangan makan dan minum dalam bekas yg. pecah @ sumbing. Makruh kerana ianya merbahayakan. 4. Jangan biarkan pinggan magkuk yg. telah digunakan tidak berbasuh. Makruh dan mewarisi kepapaan. 5. Jangan tidur selepas solat Subuh, nanti rezeki mahal (kerana berpagi-pagi itu membuka pintu berkat) 6. Jangan makan tanpa membaca BISMILLAHHIRRAHMANNIRAHIM dan doa makan. Nanti makanan yg. dimakan adalah dari muntah syaitan. 7. Jangan keluar rumah tanpa niat membuat kebajikan @ kebaikan. Takut-takut mati dalam perjalanan. 8. Jangan pakai kasut atau selipar yg. berlainan pasangan. Makruh dan mewarisi kepapaan. 9. Jangan biar mata liar di perjalanan. Nanti hati kita gelap diselaputi dosa. 10. Jangan bergaul bebas ditempat kerja. Banyak buruk dari baiknya. 11. Jangan menangguhkan taubat bila berbuat dosa kerana mati boleh datang bila-bila masa. 12. Jangan ego untuk meminta maaf kepada kedua ibubapa dan sesama manusia kalau memang kita bersalah. 13. Jangan mengumpat sesama rakan taulan. Nanti rosak silaturrahim.. 14. Jangan lupa bergantung harap hanya kepada ALLAH s.w.t dalam setiap kerja kita. Nanti sombong bila berjaya dan kecewa pula bila gagal. 15. Jangan bakhil untuk bersedekah. Sedekah itu memanjangkan umur dan memurahkan rezeki kita. 16. Jangan banyak ketawa nanti mati jiwa. 17. Jangan biasakan berbohong kerana ia adalah ciri-ciri munafik dan menghilangkan kasih sayang org kepada kita. 18. Jangan suka menganiaya manusia atau haiwan kerana doa makhluk yg. teraniaya cepat dimakbulkan ALLAH s.w.t. 19. Jangan terlalu susah hati dengan urusan dunia. Akhirat itu lebih utama dan kekal selamanya. Carilah kehidupan dunia untuk akhirat. 20. Jangan duduk dalam bilik air terlalu lama kerana disitulah tempat tinggal jin kafir dan syaitan. 21. Jangan merokok dan memasang kemenyan kerana asap itu adalah makanan jin. 22. Jangan lupa membaca BISMILLAHIRRAHMANNIRAHAIM dan salam ketika masuk ke rumah dikhuatiri jin dan syaitan masuk bersama. 23. Jangan memakai tangkal kerana ALLAH s.w.t tidak sempurnakan agama seseorang itu jika memakai tangkal ini adalah kerana dikhuatiri kita bergantung kepada tangkal bukan kepadaNYA. 24. Jangan mempertikaikan kenapa ISLAM itu berkata jangan sebab semuanya untuk kebaikan dan sesungguhnya ALLAH s.w.t itu lebih mengetahui. Yang baik itu adalah dari ALLAH s.w.t dan yg. buruk itu dari hambanya juga. Wallahuallam.

49 comments on “24 perkara JANGAN dilakukan

  1. syam says:

    artikel yg menarik….thanks a lot.dapat ilmu baru!

  2. nur says:

    artikel yang membentukkk menjadikan lebih berdislpin….

  3. faridine zidane says:

    alhamdulillaaah…..artikel yang baik…tapi,aku masih merokok…harap2 dapat berhenti sebelum jadi jin

  4. aizuddin says:

    fatwa pakatan ulamak telah menyatakan merokok itu adalah haram.. nsbek la kawe sihat dari gejala cemtu.. huhu..

  5. aisha says:

    islam mengajar kita hidup berdisplin dan bersih zahir batin’
    mengamalkan penghidupan begini sangat memberi kesan kpd keturunan kita.

    Islam way of life

  6. tie says:

    artikel yang baik dan dapat menambah pengetahuan kepada pembaca.dapat banyak maklumat menerusinya.

  7. ayam golek says:

    aku bukan tak setuju…tapi tolong letak sumber dari mana ko dapat ilmu ni…pasal solat, taubat dan segala yang aku dengar dari Quran memang tak boleh dipertikai lagi..yang lelain tu tolong kasi rujukan sekali..selipar..pinggan sumbing bla bla.. overall aku setuju…aku cuma nak bukti supaya akau boleh ajar kpdorang yang byk tanya…

  8. aku pun ada dengar dari ibu aku ttg larangan-larangan yang membawa kepapaan. Yang jelas jangan pakai kasut/selipar yang berlainan pasang….amat tidak menyelesakan dan ganjil sekali penampilannya.

  9. ain_tawau says:

    terima kasih dengan artikel yang dipaparkan, dapat juga sedikit pengetahuan.

  10. risha says:

    salam…
    hi ayam golek…
    nak kenal ngan awk leh?
    nama awk sape? umo bp?

  11. eka says:

    smoga bisa dilakuin

  12. qoen says:

    Lidah….organ terkecil dari tubuh kita, tapi nahkoda yang mengendalikan seluruh hidup kita. Tergantung bagaimana kita memegang kemudi itu. Jika kita tak bisa mengendalikannya, hancurlah seluruh hidup kita. Satu sumber mata air yang dapat memancarkan kasih dan pahit. Lidah…lima huruf, tapi memiliki dampak yang sangat radikal. Dia dapat menyakiti, dia dapat juga memberkati orang dengan kata-kata lembutnya. Dia dapat membuat orang menangis, dia dapat juga membuat orang tersenyum. Dia dapat membunuh, dia dapat juga mendamaikan. Dia dapat menimbulkan konflik, dia dapat juga mempersatukan. Lidah…karena dia, persahabatan yang tak terbina dengan baik bisa hancur dengan kesalahpahaman. Karena dia, sepasang kekasih memutuskan berpisah oleh kurangnya pengertian dan keegoisan satu sama lain. Karena dia juga, suami istri yang tak teguh memegang komitmen hidup akhirnya memutuskan berpisah. Karena dia, para pemuda jatuh dalam lubang kebinasaan. Karena dia, dua suku bangsa dapat bertengkar hanya dipicu satu orang saja. Karena dia, dua negara yang berdamai bisa terpecah belah. Lidah…dia membuat orang bisa menjadi marah, memfitnah, membunuh, egois, tidak bisa mengerti keadaan orang lain, menang sendiri, acuh tak acuh, sinis, iri hati dan dendam. Tapi lidah juga membuat hati yang beku menjadi hancur, hati yang dipenuhi amarah dapat luluh oleh adanya kata-kata bijak, Tetapi kadangkala manusia mengabaikan betapa pentingnya komunikasi. Mereka tak pernah berpikir dampak yang kan terjadi bila kata-kata itu keluar dari mulut mereka. Lidah dapat mengeluarkan perbendaharaan yang baik jika dikendalikan oleh nahkoda yang bijaksana pula. Sebaliknya lidah dapat mengeluarkan perbendaharaan yang menyakitkan jika berada di tangan nahkoda yang akhlaknya buruk. Komunikasi yang terbina dengan baik bisa menjadi akhir yang sangat membahagiakan dan melegakan dahaga di hati. Dua insan yang bertengkar dapat bersatu karena adanya kata-kata yang lembuat keluar dari seorang bijak. Sepasang kekasih yang bertengkar dapat kembali bersatu karena adanya insan yang mendamaikan, meski insan itu menyukai salah satunya. Negara yang sudah tercerai berai dapat bersatu karena adanya kata-kata bijak dari sang diplomat. Lidah yang baik adalah lidah yang ingin sahabatnya bahagia, dan ingin menghancurkan persahaban itu walau sudah di ujung tanduk; lidah yang berusaha agar kekasihnya dapat kembali lagi padanya, meski sudah tak ada yang dapat dilakukannya; lidah yang ingin agar sahabatnya tersenyum kembali walaupun dia kecewa padanya dan tak ingin menyakitinya. Lidah yang baik adalah lidah yang selalu menyayangi orang lain, meski orang itu melukai perasaannya. Jadilah lidah-lidah yang memberkati orang-orang di sekelilingmu, nahkoda-nahkoda yang membuat orang lain tersenyum, nahkoda yang memberi ketenangan dan kedamaian… .</

  13. idzhamwanas says:

    thanx a lot…mmg benar…lidah adalah organ kecil namun …….

  14. hazlina says:

    terima kasih…dapat ilmu baru ni,,
    tp kalo boleh bg lah rujukan nya supaya nanti kalo da yg tanya saya boleh bg bukti..

  15. jue says:

    INSYALLAH…AKAN SY CUBA UNTUK MENDISLPINKAN
    DIRI

  16. summayyah says:

    AKU NGERTI SKRANGNYA…KASYEH YA…

  17. jeman says:

    saya bharap tambahkn lgi artikal2 yg
    berunsur agama mudah2an dpt juga mjdi renungan
    kita bersama dunia dan akhirat amin

  18. aretie says:

    artikel yang sangat bagus dan menarik……
    semoga kite semua dapat megikutinya termasuk
    la diri aku……

  19. husna says:

    emmm….interesting!!! thanks!!!!

  20. ali says:

    ada ke semua yg disebut ni dlm al quran…kita perlu kaji sebelum percaya,perlu tahu sebelum mengikut…mungkin ini cuma adat bangsa bukan adat ugama !

    fikir kan lah….assalamualaikum

  21. edwin says:

    oke,,,,banget

  22. nur says:

    thank a lot ..
    huhuu..

  23. edwin says:

    INSYA ALLAH SAYA TIDAK AKAN MELAKUKAN 24 PERKARA ITU,,,

    NB: ARTIKEL NYA BAGUS , QLO ADA LAGI SAYA MAU DONG DIKIRIMIN !!!!!

  24. aiman k says:

    Alhamdulillahirabbilalamin, terima kasih ya saudara kerana artikel saudara amat menarik perhatian… Doakan agar sume umat Islam tidak melakukan perkara yg. dilarang-Nya… amin

  25. Kukuh says:

    Subhanallah,itu sangat berarti bwt bekal saya ke depan..

  26. Kukuh says:

    tapi klo asap itu makanan jin,banyak ustad atw ulama2 yang merokok,bahkan dlm tahlilan disediakan rokok.tolong ada yang bisa jelaskan soal diatas..thanx

  27. liyanah says:

    kalau yg tu kna tny ustaz 2 sendri la

  28. Rock Lee says:

    Alhamdulillah…
    Err..psl bkas mkan tu,sya rsa klu fkir dgn logik mmg btul jgak..sbb kn klu luka nnt darah kluar,air wudhuk ble batal.klu darah berlanjutan,ble memudaratkn..klu fkir mcmana pn,makan/minum guna bkas yg sumbing mmg x membawa apa2 kebaikn pn.malahan,bleh mendatangkn keburukn.klu nk ckp psl nak jimat,masih ble guna x nak beli baru tu da bkan bejimat tp kedekut.jimat,jimat jgak..tp ksihatan lbih d utama kn.klu bli bru pn bkn membazir kn.sedangkn membuang/mengalihkn duri(@ bnda merbahaya)d jalanan pn dpt pahala besar,wlupn x keluar duit.so,sma2 la kta saling berpesan tntang kebaikan.bkan smua bnda dpt rjuk Al-Quran dn As-Sunnah on the spot kn.cntohnya,apa hukum menghadap komputer??zman Rasulullah s.a.w dlu blum ada komputer kn.tp mna2 ustaz @ ulama msti akn jwb,”tngok kpd niat,apa yg ko bt dlm tu.klu untuk belajar,mmg halal. malah wajib,selagi ko x lalai.tp klu bnda yg x btul,ble jatuh haram.”
    So,kesimpulannya d cni wlu pn kita kurang ilmu agama,tp jgn la smpai main redah je.org suap,makan.org bagi,ambil.kita kn msih ada akal,guna lah sebaik mgkin.mmg x d nafikan kbanyakan anak2 muda(trmasuk sya sndiri) mmg kurang tahu tntang islam.x tahu hukum hakam kebanyakn perkara.tp,apa pn kita msih ada akal.bezakn lah mna yg baik & mna yg bruk..ok la,akhir kata sya mnta maaf sekiranya ada salah silap d cni.smuanya adalah bkn sya sengajakn.hnya bertujuan utk berkongsi pndapat sja.sya akhiri dgn assalamualaikum w.b.t..:)
    (smile is a charity.huhu..)

  29. inttan says:

    hemppz .. dappat larangan yg barru ..

    makasiieh yiia .. mugha adj sesudagh nttan bacca yg ddi atas .. nttan bissa tau appa yg salah dan benar ..

  30. zaidana says:

    just nk tnya, sya ad terbeli selipar yg berlainan warna..lgsung x prasan ,ingatkan colour yg sama iaitu merah…tapi rupa-rupanya sebelah warna hitam, sebelah lagi warna merah…tapi design yg sama…jadi, boleh ke x nk pkai kasut tuh??

  31. horus says:

    semua perkara diatas disukai ramai di malaysia

  32. nightmare of solomon says:

    harap semua yang komen dpt bersopan danberadab kerana kita orang beragama bukannya babarian

  33. nightmare of solomon says:

    minta maaf semua salah bagi komen

  34. nightmare of solomon says:

    minta maff semua salah bagi komen

  35. zzz says:

    bagos artikel ni, kredit kpd penulisnya, mntk izin utk copy…kalu bleh nk copy smua la yg ada di dlm blog ni hehe

  36. festi says:

    thanks to atrikel yang udah di sebarkan…………..semua itu akan ku pelajari dan ku amal kan selagi aku sempat ada di dunia ini
    see you
    thanks one again….^_^

  37. ajul says:

    bagus kerana artikel tersebut blh menyedari umat islam pada masa kini pada umat akhir zaman…

  38. ajul says:

    ingt lah hamba2 allah..sedra la kmu apa yg telah kmu buat..selama ni…skg ni bulan ramadan ada beberapa ary g maw raya so before raya byk kan lah ber doa…..dan pintu syurga terbuka tuk sesiapa seja yg ingin taubat..saya cakp ni pown bukan tuk sape..tpi tuk diri ak nan umat islam skg ni…….:ya allah ampun kan lah dosa umat ku ini sedar kan lah mereka yg sedang membuat dosa…”insyallh dosa dpt d ampun kan..ami..

  39. heartbreaker says:

    bagoz artikel niyh!!
    insya-allah aq dpt amalkan sume ni..
    dpt gak ilmu..

  40. feroz says:

    hampir 99% dari 24 perkara kat ats tu sifat aq……

  41. nasa says:

    jazakumullahi khoir.

  42. gigi says:

    assalamualaikum..
    trima ksih coz post…
    insyaAllah, sma2la kita amalknnya..

  43. Hanis Suraya says:

    islam mengajar kita hidup berdisplin dan bersih zahir batin’
    mengamalkan penghidupan begini sangat memberi kesan kpd masyarakat dan keturunan kita

  44. sesungguhnya ALLAH itu benar dan wujud…..sebagai umat ISLAM kita wajiblah menyembahnya dengan taat

  45. alia97 says:

    bestnya articel ni…blh mnmbh agi pngtahuan tntng islam…alhmdulillah,,,hopenya akn ada lbh bnyk articel tntng islam,,,agr hkm2nya tdk dpndng remeh oleh rmja skung…

  46. tejo says:

    untunk baxak membaca jadi kan bs dapet ilmu,,,thank’s ya…

  47. mohd.shafiq azwan bin abd malek says:

    allah terbaik untuk saya bersyukur alhamdulillah

    jasamu tetap dikenang amin

  48. mohd shafiq azwan bin abd malek says:

    terima kasih kerana sudi memberikan tunjuk ajar kepada saya amyin.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s